تشریح فعالیت‌های آموزش غیرحضوری دانشکده علوم قرآنی اصفهان

تشریح فعالیت‌های آموزش غیرحضوری دانشکده علوم قرآنی اصفهان


آموزش غیرحضوری
دانشکده علوم قرآنی اصفهان
تعداد بازدید کننده : 4650

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم قرآن از اصفهان از تاریخ 17 اسفندماه سال 98 جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین عقب نماندن دانشجویان از آموزش، دانشکده علوم قرآنی اصفهان اقدام به برگزاری کلاس های غیرحضوری با همکاری سایت «رایلایو» کرد.
«رایلایو» یک سرویس برگزاری رویداد به صورت ویدئوی آنلاین است که کاربران را قادر می‌سازد تا کلاس‌ها و سمینارهای خود را به صورت زنده برگزار کنند.
در همین راستا دانشجویان، اساتید و مسئولان برگزاری این کلاس ها در خصوص میزان تأثیر و استفاده، رضایتمندی و نقاط قوت و ضعف آموزش های غیرحضوری دیدگاه هایی داشتند که به این شرح است:
خانم محبوبه پیمانی، نماینده مطالعات قرآن ورودی 96  به عنوان یکی از مصاحبه شوندگان این گزارش گفت: شروع مجدد کلاسها فرصت مناسبی برای ادامه آموزش ها و استفاده بیشتر از ایام قرنطینه خانگی بود که البته مشکلاتی نظیر قطع و وصل‌های مکرر اینترنت و قطعی رویداد و صدا باعث از دست دادن بخشی یا کل کلاس می‌شد که این مسأله موجب می شد دانشجو با فقدان تدریس و جزوه مواجه شود.
وی با بیان اینکه برخی دورس کارگاهی هستند و با مشارکت کلاسی دانشجویان پیش می روند، اظهار داشت: اگر این کلاسها از دست روند به نظر می رسد راهی برای جبران نیست.
خانم پیمانی ادامه داد: دانشجویان جزوه کامل از دروس ندارند و به نظر می رسد اگر برای تمام دروس، کتاب، جزوه و یا پاور آماده معرفی و ارائه شود این قبیل مشکلات قابل حل است.
در ادامه نماینده ورودی 97 خواهران، خانم مرضیه ضیایی با تشکر از مسئولان دانشکده جهت پيگيري و تشكيل زودهنگام كلاس‏‌ها گفت: فایده کلاس‌های غیرحضوری را عقب‌نماندن دانشجویان با سرفصل‌های کلاسی دانست.
وی افزود: مشكلی كه بعضي از كلاس ها دارند اين است كه كلاس تعاملي نیست و اين شيوه بازدهي خوبي نخواهد داشت و بهتر است که کلاس ها به صورت تعامل دوطرفه استاد و شاگردان برگزار شود تا با  كيفيت بالا همراه باشد
محمد حسین آردن، یکی دیگر از دانشجویان دانشکده اصفهان و ورودی 97 برادران ضمن تشکر از کادر آموزشی دانشکده گفت: در هفته هایی که اینترنت رایگان از جانب دولت به مردم ارائه شد در اکثر کلاس ها با مشکل روبرو بودیم ولی در هفته اول و دوم فروردین کلاس ها با کیفیت برگزار  شد.
در ادامه سرکار خانم مریم سادات سجادی، یکی از اساتید مدعو دانشکده به بیان نقطه نظراتی پرداخت و با بیان اینکه در این شیوه، متأسفانه برخی دانشجویان رایانه نداشته و روی سیستم های دانشگاه یا والدین خود حساب باز کردند، بیان داشت: برخی از دانشجویان یا نرم افزارهای تخصصی نور را نداشته و یا مشکل سیستمی دارند و نتوانسته اند تعمیر کنند و همین باعث شده تمرین نداشته باشند در حالی که درس عملی نیاز به تمرین دارد با وجود این مسائل اکثر دانشجویان تکالیف را برای بنده ارسال کرده اند.
سجادی گفت: مشکل دوم اینکه برخی نیز توانایی تهیه بسته اینترنتی ندارند و برخی دروس علاوه بر ارائه شدن در بستر فضای مجازی، خود نیازمند اینترنت جهت سرچ در گوگل و منابع علمی است که هزینه اینترنت دانشجویان را افزایش می دهد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
این استاد مدعو در پایان افزود: نظر بنده این است که در حضور و غیاب کلاس آنلاین آسان گرفته شود چون مشکلات جدی برای برخی وجود دارد ولی با تعریف تکلیف در زمان دقیق، این آسان گیری جبران شود تا دانشجو استرس کمتری داشته باشد.
سرکار خانم سمیه عمادی از دیگر اساتید مدعو نیز ضمن تشکر از مسئولیا دانشکده تنها مشکل موجود را قطع موقتی صدا در برخی از مواقع دانست.
در پایان آقای دکتر روح الله ناظمی، کارشناس آموزش دانشکده علوم قرآنی اصفهان نقاط قوت و ضعف آموزش های مجازی را چنین بیان کرد:
نقاط قوت این آموزش ها: در دسترس بودن تقریبی همه امکانات کلاس حضوری از جمله امکان بارگذاری فایل ارائه، دسترسی دادن به دانشجو جهت ارائه، ارتباط دو یا چندجانبه با دانشجویان و ...
نقاط ضعف: وجود برخی اشکالات فنی در سایت که البته به مرور رفع شده و می شود، وابستگی امکانات سایت به بستر اینترنت ملی، که در موارد زیادی به دلیل کندی سرعت اینترنت سراسری یا قطعی مکرر آن مشکل ساز است، آشنا نبودن برخی اساتید و دانشجویان با اولیات فضای مجازی و استفاده از اینترنت.
کارشناس آموزش دانشکده علوم قرآنی اصفهان در خصوص میزان تأثیرگذاری آموزش مجازی نیز گفت: قطعاً آموزش مجازی و از راه دور هیچگاه به طور کامل نمی تواند جایگزین آموزش حضوری و امتیازات آن باشد، ولی با این وجود و با توجه به شرایط سراسری کشور که به شدت متأثر از مشکلات شیوع بیماری کرونا است، در کل، این شیوه آموزشی را تأیید می کنم و در حد خود مؤثر می دانم.
 
مسیر جاری : صفحه اصلی/اخبار/آموزش/تشریح فعالیت‌های آموزش غیرحضوری دانشکده علوم قرآنی اصفهان