یاداشت عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی اصفهان درمورد ماه مبارک

یاداشت عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی اصفهان درمورد ماه مبارک


ماه مبارک رمضان سال 1399
دانشکده علوم قرآنی اصفهان
تعداد بازدید کننده : 4629

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی  از اصفهان، به مناسبت ماه مبارک رمضان حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد محقق، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی اصفهان مطلبی را در خصوص روزه داری در اختیار واحد خبری ایحا گذاشتند که به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ِ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ افْتَرَضْتَ عَلَى عِبَادِكَ فِيهِ الصِّيَامَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُهَا غَيْرُكَ يَا رَحْمَانُ يَا عَلَّام‏ (إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏۱، ص: 61)
ماه مبارک رمضان یکی از فرصت‌های خداوند در طول سال به بندگان است که در آن درهای رحمت و مغفرت باز و اسباب آمرزش گناهان فراهم است و کافی است بنده به سوی خدا بازگردد و راستی خود را در این بازگشت به اثبات برساند.
در این ماه نفس کشیدن بندگان، در حکم تسبیح خداوند است و خوابیدن آنان عبادت به حساب می آید. و از آنجا که روزه صبر بر گرسنگی و تشنگی است؛ خداوند اجر صابران را بدون حساب پرداخت می نماید. إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِساب‏(10 سوره زمر)
در روایتی خداوند پاداش روزه را از مواردی بیان فرموده که پاداش آن را مستقیما به بندگان خواهد داد. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ وَ الصَّوْمُ يُمِيتُ مُرَادَ النَّفْسِ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ وَ فِيهِ صَفَاءُ الْقَلْبِ وَ طَهَارَةُ الْجَوَارِحِ وَ عِمَارَةُ الظَّاهِرِ وَ الْبَاطِنِ وَ الشُّكْرُ عَلَى النِّعَمِ وَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْفُقَرَاء...(مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى، متن، ص:83)
اهمیت و ارزش فراوانی که برای این ماه و روزه گرفتن در آن بیان شده به شرطی است که برای خدا باشد و در آن همه اعضا و جوارح انسان روزه باشد و همه اعضای بدن حدود الهی را مراعات کنند.
در این روایت از روزه به عنوان میراننده خواهش های نفسانی و شهوت های طبع انسان یاد شده. روزه باعث صفای دل و پاکی بدن و آبادی ظاهری و باطنی انسان و موجب شکر نعمت و نیکی به فقراست.
خداوند توفیق روزه داری و بهره مندی از فیوضات این ماه پر برکت و عزیز را به همه ماه عنایت کند. والسلام علیکم
مسیر جاری : صفحه اصلی/اخبار/فرهنگی/یاداشت عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی اصفهان درمورد ماه مبارک