نشست بررسی و تحلیل روش های تربیتی در قرآن در اصفهان برگزار شد

نشست بررسی و تحلیل روش های تربیتی در قرآن در اصفهان برگزار شد


تحلیل روش های تربیتی در قرآن
دانشکده علوم قرآنی اصفهان
تعداد بازدید کننده : 3787

به گزارش  روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی اصفهان، نشست بررسی و تحلیل روش‌های تربیتی با حضور حجت الاسلام والمسلمین امامی از اساتید حوزه و دانشگاه در دانشکده علوم قرآنی اصفهان برگزار شد.
 
در این جلسه حجت الاسلام امامی مقدمه‌ای را برای روش‌های زندگی به سبک اسلامی بیان کرد و افزود: سبک زندگی اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که مردم براساس آموزه‌های وحیانی قرآنی تعلیم و تربیت شوند و مسیر تزکیه و خودسازی را بپیمایند. 
 
وی در ادامه با اشاره به چند روش تربیتی، گفت: وعظ و نصیحت دو روش تربیتی است. برخی در بیان تفاوت این دو روش گفته‌اند که موعظه عمومی و کلی است و با توجه به روحیات مطرح شود. پس در موعظه مطالب کلی مطرح می‌شود و به جزئیات مرتبط با شخصیت مخاطب کاری ندارد؛ اما در نصیحت با توجه به روحیات و شخصیت مخاطب نصیحت می‌شود تا شخص رفتار خود را اصلاح کند یا رفتار بهتری را در پیش گیرد.
 
امامی همچنین بیان کرد: بیدار کردن وجدان یکی دیگر از روش‌های تربیتی است  که در آن می توان زمینه را به گونه‌ای فراهم آورد تا شخص با داوری وجدان خویش، به تصحیح و اصلاح رفتار زشت خود بپردازد یا اصولاً در کاری وارد نشود که وجدان او را می‌آزارد و او را با خودش درگیر می‌کند. بی‌گمان وجدان سخت‌ترین داور در زندگی شخصی هر انسان است که با شدت تمام و خشونت بی‌مانندی همواره شخص گنهکار و خطاکار را مجازات می‌کند و او را در خلوت خویش به زندان سخت و دشواری می‌کشاند و شکنجه‌های سختی را بر او تحمیل می‌کند.
 
وی عاقبت‌نگاری را روشی دیگر در تربیت افراد معرفی کرد و افزود: گاه انسان برخی از اعمال را بدون تدبیر انجام می‌دهد؛ به این معنا که عواقب و نتایج قریب و بعید اعمال خود را نمی‌نگرد؛ در حالی که انسان عاقل و بصیر آن است که همانند یک شطرنج‌باز نه تنها نتیجه حرکت خود را در واکنش حرکت دیگری بسنجد، بلکه باید چند حرکت بعدی را نیز مورد توجه و دقت قرار دهد و در انجام عمل یا ترک آن به کارگیرد؛ به عنوان مثال خداوند به مسئله ربا و نزول‌خواری در آیاتی اشاره کرده و سپس با بررسی عواقب شوم جامعه را نسبت به گرایش به این امر منع می‌کند.
 
در پایان نیز چند سؤال اعتقادی پرسیده شد و به پاسخ‌دهندگان هدایایی اهدا گردید. 
مسیر جاری : صفحه اصلی/اخبار/فرهنگی/نشست بررسی و تحلیل روش های تربیتی در قرآن در اصفهان برگزار شد